My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Tokeh Belacan
Tuesday, May 31, 2011

kali ni aku nak perkenalkan sedara aku ....pangey PAK LONG.... tokeh belacan yg termasyur di Jeram, Kole Selangor....

belacan dia memang yg terbaek.... tak masin..penuh rasa udang...harga berpatutan...kalu bakar belacan tu...bau dia memang marveles satu umah!....

pada aku la..... lagi terbaek dari belacan Melaka... ( sorry org Melaka...).....
posted by Milia Amran @ 8:59 PM   0 comments
2 Acara dalam 1
Wednesday, May 25, 2011
acara ahad lepas... main event was for Long and family..doa selamat sbb long sekeluarga akan berangkat ke Tanah Suci Mekah utk mengerjakan Umrah pada ahad ni...

acara ni among family shj.... tapi jemput PakSu Tahir utk membacakan doa selamat...







dan aku...sebagai CHEF UNDANGAN...ahahah...aku ulang..CHEF UNDANGAN yg do most of the cooking and preparation...gitewwww...


pagi tu aku sampai...terus2 kena masak utk lunch dlu... lupa lak nak bagi tau...doa selamat tu HI TEA...



dalam gambar ni...lauk lunch aku.... ada pucuk ubi rebus...asam pedas ikan pari..sambal serai petai..ikan goreng.n syr grg...



heheh...ni aku selit kan..sbb aku kena rebus keledek awal...dpt la aku mkn keledek rebus dgn sambal petai serai aku tu... punyer la marveles.....nak kena buat siaran ulangan ni!.... keledek senang je cari...ni nak gagau petai belalang tu yg masalah nya... yg ni pun aku amik kat umah selayang aku... terlompat2 aku uba mengambilll.....alkisah pokok tgi der....


dan yg ini...adalah menu utk HITEA aku....kita ada kuih koci, samosa..roti jala + kari ayam, mee rebus ( tu sbb td ada keledek rebus)...karipap dan juga pecal (dari k.lang)


dan acara tambahan.... celebrate besday abah...


ni atuk potong kek dia.... dari air tangan Mak Anjang aku

ni la kek nya...choc kek je...
posted by Milia Amran @ 12:47 PM   0 comments
Perghhhhh,,.....

KOTA BHARU 16 Mei - Golden Gem, Birzaun Warrior dan Arabian Fair Lady. Tiga nama ini merupakan antara 50 kucing Bengal istimewa yang menjadi teman setia Hezlin Fazlina Abdul Nor di rumahnya di Kampung Jambu di sini.

Kasih sayang wanita berusia dalam lingkungan 30-an ini terhadap kucing memang tidak dapat digambarkan.

Bayangkan, jika sesetengah daripada kita mungkin terpaksa berpeluh kerana panas di rumah sendiri, tetapi kucing-kucing Bengal milik Hezlin Fazlina pula sibuk bermain di dalam sangkar masing-masing dalam suasana dingin yang terbit daripada pendingin hawa dengan lima kuasa kuda.

Hezlin Fazlina berkata, minatnya terhadap kucing Bengal menyebabkan dia sanggup mengimport haiwan tersebut dari luar negara, malah tiga nama kucing yang disebutkan di atas masing-masing berasal dari Amerika Syarikat, United Kingdom dan Kanada.

Katanya, kos yang agak tinggi merupakan perkara kedua kerana minatnya terhadap kucing membuatkan dia sanggup melaburkan wang ringgit.

"Saya mula bermain dengan kucing sejak kecil lagi, dan mula membela kucing jenis Bengal sejak enam tahun lalu yang dibeli dari luar negara.

"Kalau masuk ke dalam rumah saya, tidak ada apa-apa harta yang bernilai di dalam, itulah semua harta kesayangan saya," katanya sambil menuding ke arah kucing-kucing kesayangannya itu.

Di bahagian halaman rumahnya, Hezlin Fazlina membina sebuah kandang besar berdinding lutsinar lengkap dengan pendingin hawa untuk menempatkan sebahagian besar kucing di dalam sangkar masing-masing.

Syurga kucing milik Hezlin ini dinamakan Kittunkatz Bengals Cattery (Kittunkatz) yang turut didaftarkan di bawah Pertubuhan Kucing Sedunia USA (TICA) serta menjadi ahli kepada Persatuan Kucing Bengal Sedunia (TIBCS).

Jika pertama kali berkunjung ke Kittunkatz, kita mungkin tersalah sangka dan menganggap haiwan yang berada di dalam setiap sangkar itu adalah harimau bintang.

"Saya suka spesies kucing Bengal kerana wajahnya yang lebih eksotik serta warna bulunya yang berbintik-bintik seperti harimau bintang.

"Sebab itulah setiap kali bermain dengan kucing-kucing ini saya rasa seperti dikelilingi oleh harimau bintang," ujarnya.

Mengulas mengenai pembahagian masanya, menurut Hezlin Fazlina, sebagai isteri, dia amat bersyukur kerana memiliki suami yang sangat memahami minatnya itu.

Jelasnya, suaminya tidak pernah beralah dengannya jika perkara tersebut menyentuh soal kucing, malah sokongan yang diberikan tidak pernah berbelah-bahagi termasuklah dalam soal kewangan.

"Ketika mula-mula berkahwin, suami saya memang tidak meminati kucing tetapi akhirnya kami kini berkongsi minat yang sama.

"Suami saya juga sanggup membantu dengan mendapatkan seorang pembantu rumah dari Indonesia yang kerjanya hanya menguruskan soal makan dan minum kucing-kucing peliharaan kami, bukannya kerja rumah seperti biasa," ujarnya yang bekerja di Butik D'sara Design Sdn. Bhd.

Bagi penggemar kucing di negara ini, nama Hezlin Fazlina yang berasal dari Pahang mungkin cukup dikenali kerana wanita ini selalu menyertai pertandingan kucing peringkat antarabangsa sama ada yang dianjurkan di negara ini atau pun di luar negara.

Terbaru, dalam Pertandingan Kucing Antarabangsa di Kuala Lumpur Disember lalu, Birzaun Warrior, seekor kucing jantan yang dibeli di Florida, Amerika Syarikat berjaya menjadi johan bagi kategori kucing berbulu pendek dan mendapat tempat kedua untuk kategori keseluruhan.

Hezlin Fazlina berkata, dia tidak pernah berkompromi dalam soal penjagaan kesihatan kucing, malah seorang doktor haiwan akan datang memeriksa kesihatan haiwan comel itu setiap minggu termasuk memberi suntikan vaksin.

Ketika ditanya jumlah wang yang telah dilaburkan untuk kucing-kucing itu termasuk perbelanjaan makan harian, Beliau memilih untuk merahsiakannya.

Malah, tegasnya, dia hanya menjual kucing kepada pembeli yang betul-betul diyakini mampu menjaga haiwan tersebut dan tempahan terbaru yang diperolehi adalah dari seorang pembeli di Jerman.

Jika kucing-kucing ini merupakan 'harta kesayangannya' sudah tentu Hezlin Fazlina akan memastikan keselamatan haiwan tersebut terjamin, justeru itulah dia kini turut membela seekor anjing rottweiler bagi menjaga kucing-kucing tersebut.

"Pada waktu siang, saya akan letakkan anjing ini di dalam kandang dan hanya melepaskannya di halaman rumah pada waktu malam untuk menjaga keselamatan kucing dan rumah ini sekali gus.

"Sekali dalam seminggu, anjing ini akan dilatih oleh jurulatih profesional bagi memastikan ia dapat menjalankan tugasnya dengan baik," katanya.

posted by Milia Amran @ 12:39 PM   0 comments
A story about an awesome old man by Aishah Nabiha
Sunday, May 22, 2011

This is a story that I write while tears are rolling down on my cheeks(:

He was born on the 21st of May 1939. And today is his birthday. I would like to write about him. How wonderful he is. How awesome he is. And how grateful I am for having him in my life.

This old man is Amran Mohd Jamil. He's my grandfather. He took care of me since I was a baby and he was my baby sitter since I was 4 years old. He's just awesome the way he is. I love him. He's the best grandfather I've ever had. Even though he could be really talkative and annoying at times, but I still love him. Atuk, thank you for everything(:

He was once a teacher. A successful teacher. He went through a lot of hard times when he was a kid, but he still put a smile on his face for everyone. He went through the hard times with an open heart, without a sigh, because to him, everything happens for a reason. His knees are not that useful. He has a problem with his knees, so he can't really walk. And I'm the one who always help him to walk.

When I was a kid, he wasted his money on buying me and my cousins candies, chocolates and others. Yeah, he used to treat me Slurpee. During the school holidays, me and my cousins will always sleep at his house and he would make sure that everything is enough for us. He would go to the supermarket a day before just to make sure we would not starve.

He always fight with my grandmother but I know, deep inside his heart, my grandmother is the human whom he loves the most on the earth. He loves to nag. And he COULD nag all day long without feeling tired. And now, when I'm stressed out with band, whenever I feel like quitting, the first person who will appear on my mind is him. He wants me to follow his steps; play the clarinet. And I'm trying my best, just for him.

He loves to eat, but he never gets fat. He loves to sleep. He loves to laugh. He loves to make stupid jokes that you won't understand. He loves to watch the TV. He loves to read the newspaper. He loves cats. And he loves his wife, children and grandchildren the most. Even though people would feel annoyed when he started to nag, but I know when he's gone, everyone would miss his nag, including me.

With this opportunity, I would like to say HAPPY 72nd BIRTHDAY ATUK :) I love you, nonetheless before. Thanks for being the best atuk I've ever had. You're one in a million. You're awesome just the way you are. May you will always receive Allah's bless. Semoga panjang umur and murah rezeki. Adik sayang atuk; always have and always will. Once again, thanks for everything. You're the best thing that's even been mine.


---

the above story was written by my niece Aishah Nabiha..

to ABAH... HAPPY BDAY... Love you always.. thank u for everything...

posted by Milia Amran @ 1:39 AM   0 comments
Happy Bday Khalid Firdaus
Thursday, May 12, 2011
kari ikan tenggiri, buah anggur, sambal tumis udang, ulam2 dan butter prawn


Daging dendeng, pucuk meranti masak lemak campur tempe, kerabu pucuk paku, air asam dan sambal mangga


hidangan meja, bday kek, kangkung belacan, kerang rebus dan pinggan mkn aku!


kemeriahan keluarga ku yg besar n besar2!!

acara ni dah lama jadi...masa hari buruh ari tu..tapi baru ni aku nak hapdet nya... heheh... celebration besday KHALID FIRDAUS... buat kat umah Klang, memandangkan kesihatan mak yg tak mengizikan mak utk bergerak jauh.... menu makan tengahari... mmg banyak!!... gile ko.. sampai tak tau nak mkn yg mn satu... kompius aku.... tapi apa jua family event mesti meriah!!...

posted by Milia Amran @ 4:10 PM   0 comments
Kongsi...


---
Sipnosis nye...

The action-comedy directed by Farid Kamil, focuses on the investigation done by ASP Shariff (Fizo Omar) towards the killing of triad members in Kuala Lumpur. Various triad members are in shambles when they discover the presence of a hired killer Tumulak (Shaheizy Sam), who committed the killings to settle his debt. Asps Shariff are unable to pinpoint who are to be blamed since the cunning Tumulak works alone. In truth, the crimes are masterminded by Kimpedu (Zul Handyblack), who hired Tumulak to stir the nest of the triads as Kimpedu plans to take control over Kuala Lumpur.

Pelakonnye : Shaheizy Sam, Azad Jasmin, Puteri Mardiana, Norliana Samsudin, Fizo Omar dan ramai lagi

---
My View..

korang p la tengok ...citer lawak... best....aku tgk shaheizy sam.... cam senang je bab berlawan tu..lompat sana sini cam ringan badan nya....

aku bagi 4 bintang!!!


posted by Milia Amran @ 3:50 PM   0 comments
Senjakala
Wednesday, May 11, 2011


----

Sipnosis..



Just after the tragic death of her fiance, Karlisa (Liyana Jasmay) encounters strange dreams that call upon her return to her mother's village. Out of curiosity, Karlisa and her best friend Isabella decide to head to the village and strange things start to occur almost instantly. Karlina then learns about her family's history from a recluse yet handsome villager named Armand (Zahiril Adzim). She finds out that her mother ran away from the village to stay away from a 'haunting presence' ('saka warisan') passed down by her grandmother. The 'haunting presence' had attacked Karlisa's father years back when Karlisa's mother refused to accept her legacy. Karlisa then struggles to discover the mysteries that lie within her family curse, and whether she will be next to inherit 'it'.


---

MyView..

ni cite pasal SAKA... yes... hal2 saka ni memang wujud...dan masih wujud di kalangan kita... sedar atau tidak...tahu atau tidak je.....

cerita dia pada aku menarik..dan boleh di tonton...

aku bagi 3 bintang
posted by Milia Amran @ 1:39 PM   0 comments
Di Larang Masuk


---

SIPNOPSIS...

Lost on a trek high up in the foggy hills, Fatia, Badrul, Juli and Ronnie chance upon an abandoned bungalow where they seek shelter for the night. Within the shadows of their mysterious surroundings, they discover millions in loot, seemingly left behind in filthy duffel bags for no good reasons. That was not all they would uncover – for two rotting corpses and a loaded gun were next to be found. Already sickly, Fatia experiences strange recollections and trauma in the form of a strange young girl and as well, that of a sinister presence – all clues that point towards an evil that occurred within this dilapidated structure some time ago. Things take a turn for the worse when the gun goes missing, their friendship self-destructs and Fatia’s haunting escalate to a point where she teeters on the brink of sanity

Cast: Shiqin Kamal, Azma Aizal Yusoof, Muniff Isa, Isma Hanum Husein, Esma Daniel
---

My View...

Citer yg lembap dan membuhsan kan... ntah la..tak menarik langsung... menakutkan pun tidak.. menyaspenkan pun tidak... aku tengok citer ni dgn semangat yg membuhsan kan!... aku terlelap2 tengok citer mcm ni

Pelakon dia ok2....semua bleh berlakon..tapi kot jalan cite dia borring..... aku bagi 1 bintang jer la...
posted by Milia Amran @ 1:26 PM   0 comments
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures