My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Mari Kita MAKAN.....
Monday, June 28, 2010
ok...as usual..acara makan... (isk..isk...camner la tak tambah tembun aku ni....adoyai....) kali ni... orang banjer aku makan...KARI KAPLA IKAN....sedap giler....lokasi?.. TAMAN WAHYU... kalu tak tau kat mana.....ni area kepong... heheheh..... nama Restoren?... RESTOREN E&O...


antara lauk2 sampingan yang di pilih.. ayam goreng rempah. sotong goreng tepung...telor ikan goreng..papadom...jelantah...sambal belacan....



dan ini...lauk utama.... KARI KAPLA IKAN.... utk makan 2 orang jer. kuah dia memang pekat... basuh tgn 5x pun... masih bau kari..ayoyo.....


dan malam nyer..... aku buat laksa.... atter siang makan nasi tak hengat....tak kan mlm makan nasi gak kot......
posted by Milia Amran @ 4:22 AM   0 comments
Mari kita memasak.... DAGING DENDENG
Tuesday, June 22, 2010
ok... ari ni aku nak cakap pasal salah satu menu kegemaran aku.... aku dah try byk tempat yg ada masakan ni..tapi tetap tak sama dgn apa yg mak aku masak... ni kalu kak Dayang dari Sarawak baca ni...leleh air liur dia....

apa menu???.. DAGING DENDENG


memula...daging yg di potong nipis2 ni ni...kena ketuk... apa sebab??..aku kureng pasti.tapi mak kata utk melembut kan daging... dpt kat aku menghammer daging ni...bukan lembut...mo hancur.. atter aku dpt terbyg kan muka2 yg aku nyampah....


kemudian....daging itu di gaul kunyit n garam...dan di goreng sehingga separa masak....



lepas tu....kita tumis la bawang2 dan halia.. buh cili... buh jintan manis... jintan. ( apa jenis satu lagi tu??? aiseh..lupa la... )



ni la mandur nyer... a.k.a QA aku... atter nak belajar dari dia kan.... nak kasi rasa sama bila makan...

aku lupa amik gambar part kena buh kicap.... heheheh.. kena buh kicap MANIS... utk menghitamkan...



akhir skali.....bahan utama nya..TOMATO JUICE... tuang setin....


dan... kita tgu la bagi daging tu betui2 empuk... dan kuah pekat...


akhir skali masuk kan hirisan bawang besar...

korang prasan tak aku tak buh garam???.. atter... KICAP tu!!!.... tapi korang rasa2 la kan... kot tekak korang tu..tekak darah tgi.... mo nak makan garam lebih......

kalu korang tanyer aku measurement setiap bahan.....aku mintak mahap la... seumur hidup aku skrg ni.... kalu memasak makanan tak pernah ado measurement...aku main campak2... agak2 je... aku guan measurement..bila masak kuih muih... sebab aku admit... area situ aku lemah... hehehe

so kengkawan... apo lagi... mari kita ke dapurrrrrrrrrrrrrr
posted by Milia Amran @ 9:10 PM   0 comments
ikan keli....
Monday, June 21, 2010

uiks... awek mana ni???... apa yg dia buat tu..... apa yg di cedok nya tu?... cedok kat mana tu??



eh.guna apa tu???.... sampai guna dua tapis... bersungguh2 mencedok ni.... muskil ni..apo saja pembantu aku ni buat!


ooooo.. mencedok ikan keli.... taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...... ni ikan keli yg aku bela di dalam kolam depan umah mak abah aku di klang.... separuh hasil anak2 sedara aku dah tangguk rupanya... cetttt.... ada la tinggal sket lagi utk aku..... nak abis kan lu apa yg ado dlm kolam... dan lepas ni leh buh benih baru lak...



dari hasil tanggukan kami tadi... dapat gak la bagi kat Cik haya 3 ekor.... aku tak tangguk byk2... size tak berapa besar lagi...bior dia membesar lu...


dan ini.... hasil masakan ikan keli aku.... ikan keli masak lomak cili api.... pekat.. pedas... perghhhhhh

posted by Milia Amran @ 8:11 PM   0 comments
Petai Belalang
korang pernah tengok petai belalang ni?... kadang2 orang pangey petai kecik... rasanya pedau2 macam petai gak la... leh makan mentah utk ulam.. atau pun dia masak...

masa aku kecik2... petai ni senang nak dpt kat umah arwah atuk aku... skrg ni dah susah sket... tapi leh npk lagi di tepi2 jalan.

kalu msak sambal tumis serai... buh petai ni.. perghhhhhhh.... nasi panas... ikan goreng.. ulam timun!!... ceeeeedddddddddddaaaaaaaaappppppppppp!!!!!!!!!!



ni la rupa petai belalang yg belum di kopek...



yang ni plak bila di kopek...rupa isi nya...


ni plak... isi2 petai yg telah di lurut dari kulit nya.. utk di masak!!!
posted by Milia Amran @ 8:02 PM   0 comments
Happy Bday Imran




ok.. ok... a bit belated la... tapi... better late than never la... ni celebration besday Imran yg ke 11 di rumah k.ngah last saturday.

menu sperti biasa... meriah... tak sempat aku amik gmbr menu... kena serang dgn pirahna2 yg kelaparan... termasuk la aku!!... ahakssss.....

party utk kami adik beradik jer...
posted by Milia Amran @ 7:58 PM   0 comments
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures