My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Mari kita memasak.... DAGING DENDENG
Tuesday, June 22, 2010
ok... ari ni aku nak cakap pasal salah satu menu kegemaran aku.... aku dah try byk tempat yg ada masakan ni..tapi tetap tak sama dgn apa yg mak aku masak... ni kalu kak Dayang dari Sarawak baca ni...leleh air liur dia....

apa menu???.. DAGING DENDENG


memula...daging yg di potong nipis2 ni ni...kena ketuk... apa sebab??..aku kureng pasti.tapi mak kata utk melembut kan daging... dpt kat aku menghammer daging ni...bukan lembut...mo hancur.. atter aku dpt terbyg kan muka2 yg aku nyampah....


kemudian....daging itu di gaul kunyit n garam...dan di goreng sehingga separa masak....



lepas tu....kita tumis la bawang2 dan halia.. buh cili... buh jintan manis... jintan. ( apa jenis satu lagi tu??? aiseh..lupa la... )



ni la mandur nyer... a.k.a QA aku... atter nak belajar dari dia kan.... nak kasi rasa sama bila makan...

aku lupa amik gambar part kena buh kicap.... heheheh.. kena buh kicap MANIS... utk menghitamkan...



akhir skali.....bahan utama nya..TOMATO JUICE... tuang setin....


dan... kita tgu la bagi daging tu betui2 empuk... dan kuah pekat...


akhir skali masuk kan hirisan bawang besar...

korang prasan tak aku tak buh garam???.. atter... KICAP tu!!!.... tapi korang rasa2 la kan... kot tekak korang tu..tekak darah tgi.... mo nak makan garam lebih......

kalu korang tanyer aku measurement setiap bahan.....aku mintak mahap la... seumur hidup aku skrg ni.... kalu memasak makanan tak pernah ado measurement...aku main campak2... agak2 je... aku guan measurement..bila masak kuih muih... sebab aku admit... area situ aku lemah... hehehe

so kengkawan... apo lagi... mari kita ke dapurrrrrrrrrrrrrr
posted by Milia Amran @ 9:10 PM  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures