My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Projek Rabu 18Feb
Wednesday, February 18, 2009

memula.... ni gambar ikan talapia yang telah dibakar... cicah dgn air asam...sedap!!




ni sambal tumis udang..



ni sambal belacan terung asam... dan petai di background



ni la buah terung asam yang telah di kopek



bagi yang tak kenal...jeng jeng jeng..ni la buah terung asam..blm di kopek

ok..projek aku untuk ari ni...ari aku off.... so boleh masak dengan aman..dan tak terkocoh2.. menu aku biasa je... sambal tumis udang.. sayur goreng.. ikan talapia bakar.. air asam... petai.. dan yang spesel nyer... sambal terung asam. aku pun first time tengok ni...heheh... dapat dari nenek sedara aku di kampung.

Terung asam ini bulat dan sama bentuk dengan terung ungu bulat. Bezanya terung ungu tawar atau tidak memiliki sebarang rasa khusus sementara terung ini rasanya masam seakan-akan pic tetapi isinya lebih kental.

Orang Malaysia timur... pangey terung dayak... tapi aku tengok besar sket... mungkin semenanjung nyer cenonet kecik2... atau nek sedara aku nyer yg cenonet ikut size penanam nyer.. ( ahaks!!..jari tak hengat..). Ada jugak yang pangey.. terung bulu...

Terung bulu atau terung asam adalah sayuran yang semakin dilupakan. Pada satu ketika, terung ini sering ditemui di desa, ditanam dalam konsep parak atau tanaman dapur. Buahnya penyedap rasa dalam masakan tradisional Melayu seperti masak lemak ikan darat atau kari.

Terung ini mudah dibiakkan dengan cara semaian biji benih. Ia mudah hidupnya dan tidak memerlukan jagaan yang rapi.

tapi aku nak tanam?. sah la pokok terung aku ni tak naik idup!!... hahahha
posted by Milia Amran @ 6:19 PM  
4 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures