My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Temu Pauh
Thursday, May 21, 2009




korang penah tengok TEMU PAUH?... erk... aku pun tak berapa reti nak explain.tapi ni spesis halia..kunyit la.. nama scientific dia CURCUMA MANGGA.... banyak khasiat temu pauh ni....

TEMU pauh tidak asing lagi bagi masyarakat desa, selain halia, kunyit, lempoyang dan lengkuas. Rizomnya yang masih muda dan pucuk atau daun muda biasanya dibuat ulam. Bunga, terutama brakteanya dibuat ulam atau dijadikan ramuan penyedap rasa dalam kerabu. Temu pauh juga dianggap ubat yang dapat menyembuhkan demam.


anyway...temu ni...hasil "korekan" dan "galian" pakcik aku di kampung....dan hasil nya...seperti yang mak aku masak la...hahahahha.... senin pagi abah tepon suh balik...sbb mak buat ACAR TEMU PAUH...aku dengar...dgn serta merta..YEHAAAAAAAAA...bukan senang nak dapat temu pauh ni... dan masakan mak...mana yang tak pernah tak sedap kan..so aku sanggup balik lepas keje.. esok nya... temu pauh..temu pauh.. menjilat2.. aku makan... mak masak acar..campur dgn karot sket..timun sket..bawang putih seket..and cili...ala..stended masak acar kan... korang kalu tak reti masak acar...p refer resipi acar ek... tapi biasa nya...mak akan campur dgn ikan... lagi sedap kalu dapat ikan bagok.. tapi tak dpt...yang ado ikan jenahak dan ikan merah...sumer mak boh dlm acar dia... dan acar yg ciput ni..di agihkan kepada 5 umah...aku retype.... 5 RUMAH.... rumah mak... rumah aku.. rumah long.. rumah kak lang.. and rumah kak ngah... sket sama di rasa.. itu kata abah.. esp kalu benda susah nak dapat kan...
posted by Milia Amran @ 12:55 AM  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures