My life....My way... My Style....ME!!

jurnal about my life.. my feelings... my style... my preferences... so what???

 
Advertisements

My Love...
Allah s.w.t, Parents, Families, Friends, Purple, Cooking, Cats, SomeWan
My Old Blog

Milia @ Friendster

My Music


MusicPlaylistRingtones
Music Playlist at MixPod.com

Pics
Geng Memasak
Say it all out

ShoutMix chat widget
Nasi Ambang
Sunday, December 28, 2008
hahah...mesti korang terkejut tengok topik nyer kali ni... nasi ambang... some might call it nasi ambeng... is a jawa traditional nasi as i refer to it la... dulu.. masa aku kecik2.. setiap balik kampung Jeram, Kuala Selangor, excited sangat kalu arwah atok ada kenduri to attend.. bukan apa.. dah tentu dia bawak balik nasi ambang sebungkus.. kita org kalu dpt.. bukan mkn mlm tu jugak.. kitaorg kena peram nasi tu semalaman.. esok baru makan time bekpes... baru nasi tu lagi kaw.. sbb dah terperap dengan daun pisang..


dulu.. aku tak tau process nak dapatkan nasi ambang tu... skalik... arwah atuk buat kenduri di rumah nya.. masa tu la aku baru tau.. aku heran nasi yang begitu banyak di bubuh dalam satu talam besar yang berlapik kan daun pisang sahaja... ayam sekor( dibelah 4)!.. ikan cencaru masak kicap pekat 4 ekor!..ada mee goreng.. tempe goreng... rempeyek...sayur kacang pjg di goreng bersama suhun(berkicap)...dan paling penting... SERUNDING KELAPA!!.. serunding kena sedap oooo baru la nasi tu jadik kick!!...

bila talam tu di angkat keluar... satu talam utk 4 orang.. kemudian.. ketua stiap talam tu.. akan memotong nasi tu kepada 4 bahagian.. ayam separt sorang.. ikan sekor sorang.. dan yg lain2.. di bahagi sama rata...kemudian..setiap ahli talam.. akan kaut bahagian memasing...ke....jeng jeng jeng.. daun pisang jugak!!.. siap berlapik surat kabar dan seutas tali memasing. so dia orang bungkus la bahagian dia org Kemudian bawak balik ke rumah memasing.

senang kan.. tak payah basuh pinggan time kenduri... hahahahaha....

ni korang tengok la nasi ambang yg aku dapat mlm td... makan pagi td.. tapi sebab makan sorg2... tak kick. kena makan reramai. macam aku kecik2 dulu. makan berebut2 dgn sepupu2 aku yg lain. nikmat mkn berebut ni... seronok...

skrg ni aku prasan.. tak ramai dah org buat kenduri style nasi ambang ini. mungkin tak semua org suka style ni.... ntah la.. pada aku.. ni satu tradisi yang ptt di kekal kan.. infact.. nasi ambang yg di jual secara komersial.. tidak sesedap dan semenarik apa yg aku perolehi dulu2... plus.. aku heran.. nasi ambang aku beli.. tak tahan bila di perap smp esok. tapi yg kenduri.. boleh tahan.. lagi lama.. lagi sedap bau daun pisang tu meresap ke nasi....
posted by Milia Amran @ 9:14 PM  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
My Counter
HTML Hit Counters
Website Hit Counter
About Me

Name: Milia Amran
Home: Klang, Selangor, Malaysia
About Me: I am what.. I am.. http://www.facebook.com/neamran
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© My life....My way... My Style....ME!! .Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Car Pictures